14 maj 2015

Spetsar överallt



Stolsrygg med spetsmönster
Allt omges för tillfället av spetsar. På jobbet syr jag en spetsöverdel till en brudklänning. På folkloristikkursen skriver jag om spetsar ur olika etnologiska perspektiv. Och med museiutskottet vid planerar vi en spetsutställning. Spetsar överallt. Det gör att min blick ställs in på att se spetsmönster också i annat än textilier. Som i denhär underbara handgjorda museala stolsryggen. Det inspirerar att översätta stolens mönster till ett mönster man kan återskapa, det blir ett stickmönster, eller kanske ett broderimönster, eller ett flerfärgsvirkningsmönster?

Spetsmönster inspirerat av stolsryggen


Såhär blir min översättning, gjord i Corel Draw X5, mitt favoritprogram när det kommer till att skapa mönster, såväl sömnads- och stick- som grafiska. Nu återstår att testa det i praktiken.

Rapport till spetsmönstret

Rapporten för spetsmönstret, fritt fram att använda. Kanske gör jag en liten minikofta, det skulle väl bli för bedårande? Men det kan kräva en förminskning av själva mönstret.

Spetsmönster i miniversion

Såhär blir miniversionen med färre maskor och varv per rapport, något förenklat, kanske lite vassare men likväl påminnande om ursprunget. Rapporten följer:

Rapport till spetsmönster i miniversion

En annan stolstrygg med spetsmönster
En annan stolsrygg som också påminner om spetsar. 
Bägge stolarna är fotograferade på Brages Friluftsmuseum i Vasa

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar