18 augusti 2016

Bort med bärfläckarna


Puh, här blev det visst två veckors uppehåll. Det var inte tanken, men det hände mycket samtidigt. Vi flyttade tillbaka till Vasa efter semestern, den lilla ungen skulle inskolas på dagis, jag började jobba igen, och mittiallt befann vi oss på sjukhuset i två dygn. 
 På teatern rullar det i ilfart, höstens stora pjäs Mor Kurage med sina specialkrav på klädernas vattentålighet känns plötsligt väldigt nära. En dag insåg vi att vi hade berikats med en liten kattunge (Sune) och i övrigt har jag ungefär en sekund per dag då jag andas. Därför blev det två veckors paus. Nåväl. Jag har i alla fall ett vattentätt tips att leverera. 


Ungen, packad och klar för dagis, snygg och ren om än morgontrött. När han kom hem igen såg hans body ut såhär:


Man kunde liksom gissa att de ätit kycklingpasta med curry och till mellanmål blåbärskvarg. Bra dag att välja en vitbottnad body. Förvisso är den inköpt på second hand och har en annan liten fläck, men den var alldeles brukbar tills detta blåbärskaos. 
 Bara för någon dag sedan såg jag ett tips på nätet om att kokhett vatten tar bort bärfläckar från textilier. Värt att prova, ju giftfriare fläckborttagare desto bättre. 


Så i med bodyn (och byxan, den var oxå blågul) i vasken och på med kokhett vatten. Det tog ungefär 2 minuter, sen var alla blåbärsfläckar borta som utlovat. Klart godkänt fick den metoden!
 Curryfläcken satt envist kvar dock, så den gnuggade jag med lite Pore-tvål, vilket fick den att tappa sin mest intensivt gula färg, men istället blev den till ett ljusbrunt minne. Bodyn är i alla fall användbar igen, och jag får plugga på om giftfria metoder att avlägsna curry. Solen är ett hett tips, men den lyser tyvärr med sin frånvaro. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar