10 juli 2015

Broderad tvättbjörn


Genom att undvika så mycket plast som möjligt i babyrummet får man utlopp för en hel del skaparglädje. Man triggas helt enkelt att skapa saker själv. Näst i tur är en babymobil med små hängande djur. Tanken är att senare fästa djuren i en avskalad lampskärm, men först måste de komma till liv, och allra först ut är en liten tvättbjörn. 


Såhär ser min skiss ut, fritt fram att kopiera och använda. De mått jag använda var 9 cm på längden och 6 cm på bredaste stället. Materialet är gammalt ylle från en kjol samt moulinegarn som råkade finnas hemma i skåpet. Titta alltid i skåpet innan ni köper något, man kan komma väldigt långt med det som ligger där och skräpar och behöver således inte alltid köpa nytt. 


Jag började med att klippa ut pappersmallen och sedan rita runt den på ylletygets rätsida. Välj en färg som inte avviker väldigt mycket. Ett tips att markera ylle om man senare vill kunna få bort linjerna är att använda en hård tvål att rita med istället för krita eller penna. Stödlinjerna för svansen ritade jag som små små prickar med drygt 1 cm mellanrum, och detsamma gäller för ansiktet, magen och tassarna. 
 Broderitekniken är helt fri, t.ex. gles plattsöm är lämplig för helfärgade partier, och på tvättbjörnens mage har jag använt spridda tråckelstygn. Sybågen i miniatyr är köpt från Lappelisa, och den är precis rätt storlek för såna här små projekt eller till att brodera små detaljer på stickade plagg. Inte var den dyr heller, kring 5 euro om jag minns rätt.


Efter att ha broderat valda delar av hela tvättbjörnen tog jag lös sybågen och ångade verket med strykjärn. Som ögon använde jag gamla pärlor, som jag i efterhand egentligen tycker att är alldeles för stora, så de kommer jag kanske att byta ut. För att säkra att ögonen sitter på plats ordentligt kan man sy fast vänster och höger öga med turvisa stygn och sedan sy en kraftig träns kring trådarna som blir mellan dem med knapphåls- eller langettstygn. På så vis låser ögonen varandra. 


Tvättbjörnen klipptes ut med 0,5 cm sömsmån... 


... och placerades räta mot räta med ylletyget till bakstycket och nålades på plats. Bakstyckets form klipper man till först efter att de båda styckena är hopsydda med 0,5 cm sömsmån. Lämna öppet i botten för vändning, åtminstone 5 cm. Jag använde stygnlängd 2 och i de vassaste hörnen, öronen, kinderna och svanstippen, sydde jag ett tvärstygn innan jag vände. Det gör vändningen smidigare och förhindrar klumpar i de smalaste spetsarna. 


Innan det är dags för stoppning ska alla innerhörn hackas. Hacken klipps så de slutar 1 mm från sömnadslinjen. Man bör även tunna ur sömsmånen ordentligt, speciellt vid öronen. Sen vänder man tvättbjörnen. Använd ett trubbigt instrument för att underlätta vändningen, använd inte saxen då man så lätt gör hål med den. I inlägget om Simon's Cat visar jag exempel på ett bra vändningsinstrument.


Eftersom jag ville ha själva stoppningen i ylle också, klippte jag helt enkelt resterna av materialet till spån och fyllde tvättbjörnen med det. Ett mycket ekologiskt och förmånligt sätt att stoppa smådjur på. 



Mellan öronen fällde jag in en liten ögla, dels underlättar det hängningen, dels gör det att tvättbjörnen sedan är löstagbar och kan tas med hemifrån vid behov. Rätt söt blev den nog, men jag är fundersam på ögonen, de ser lite utstående ut, kanske jag ändå borde byta ut dem... 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar