7 juli 2015

Simon's Cat som mjukisdjur


Ett bra alternativ till plastiga mjukisdjur i polyester är att helt enkelt sy egna. Då har man koll på både ytmaterial och stoppning och kan undvika material man inte vill ha. På pinterest hittade jag en länk till en tjej, Katrin Black, som sytt och gjort mönster till Simon's Cat, länken är på ryska men bilderna är mycket tydliga så det är ingen utmaning att följa instruktionerna. För den som inte vet vem Simon's Cat är så rekommenderar jag att genast bekanta sig med honom på youtube.
 Till skillnad från katten på Katrins sida så valde jag inte använda vare sig polyesterfleece eller polyesterstoppning till min version. Jag tvekade mellan en ekologisk bambufrotté och ett gammalt urtvättat lakan, men fastnade för lakanet emedan det skulle ge den rätta kritvita papperskänslan och bli mer likt det tecknade originalet. 


Mönster på katten finns att ladda ner och skriva ut via länken. Det jag i efterhand noterade var att proportionerna är något förvrängda, katten borde vara kortare och tjockare. Kanhända att fleeceversionen automatiskt blir lite bredare emedan fleecen töjer och lakanstyget är stumt. I övrigt följde jag Katrins råd och ritade runt mönstret på dubbelt tyg. Vanlig blyerts funkar bra om man inte har en textilkrita. Eftersom lakan rispar till skillnad från fleece, fodrade jag ögongloberna på min katt, därför är de ritade i dubbla exemplar. 


Korta stygn rekommenderas, och följ noggrant linjerna. Hålen för vändningen tog jag på samma ställen som Katrin hade gjort, och därtill på baksidan av ögongloberna, med raka snitt med sax. Storleken på min katt är vad som ryms på en A4, att göra mindre än så skulle jag inte rekommendera. Mycket viktigt är att hacka alla hörn och åtminstone innerkurvorna, då lakanstyg är betydligt stummare än fleece.


Till själva vändandet är ett smalt instrument oumbärligt, men som vanligt gäller regeln låt bli saxen vid vändning, eftersom man med saxen lätt gör hål och då får man börja om. Dethär instrumentet med kulspets är Fiskars tillverkning, nån sorts kombinationspryl med lim och kniv och diverse attiraljer. Det fungerade ypperligt att vända med.
 Som stoppning använde jag bomullsvadd som jag klippte i smala remsor och petade in en efter en. Till hjälp kan man ta en glasspinne eller bakändan av en blyertspenna.


Istället för att sy ögonen med langettstygn som Katrin gjort, sydde jag först fast de fodrade och stoppade ögongloberna med vit sytråd och sydde sedan på ett runt svart band som kontur. Ett annat alternativ hade varit att använda svart passpoal vid själva sömnaden av ögongloberna, men man tar det man råkar ha och denna gång var det ingen passpoal. Till övriga broderier använda jag grov svart lintråd. Nosen broderades med fylld plattsöm och ringarna på trampdynorna med dubbla förstygn. 

Simon's Cat och Sixxxten, den ena något hispig, den andra rätt så trött. 
Den färdiga, något långsmala, katten tillverkad helt i bomull med broderier i lin. Jag känner mig taggad att ta mig an en annan kändiskatt, kanske Grumpy Cat blir nästa mjukisdjursprojekt?


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar