21 november 2015

Första paret Purmovantar



Det är rätt spännande att ha en bebis som chef. Precis när man snajat hur "arbetstiderna" ser ut, då ändrar rutinerna. Här trodde jag att vi hittat en för evigt fungerande rytm där han snällt somnar vid 22-tiden och jag kan sticka till midnatt... Men plötsligt ruskas det om, därav bloggtorkan. Ikväll är han tillbaka i sitt gamla mönster, få se hur länge vi kör på denhär gången.
 Det börjar bli ett tag sedan jag publicerade mönster på Purmovanten. Ett betydande antal personer hörde av sig och ville ha det utskriftsvänliga pdf-mönster jag erbjöd, vilket de också fick. Inga bevis på att någon faktiskt stickat vantarna har dock dykt upp - förrän nu. En kvinna med rötter i trakten skickade mej bilden nedan. Britta, som hon heter, har stickat Purmovantarna i garnet Ulrika från Svarta Fåret och hade fått finfint beröm för dem. Oj så roligt att höra, tusen tack för bilden Britta.



Som ni ser i översta bilden har jag själv också börjat på ett par Purmovantar i Novitas 7 bröder. Det är egentligen väl hårt i min smak, jag skulle helst bara sticka i Drops Lima för tillfället, men eftersom jag shoppat Novita på rea är jag väl tvungen att använda upp det. 

När vi är inne på vantar och egna mönster, så fick jag nys om en vantfestival som årligen äger rum i Tornedalen, Sverige. Nästa festival går av stapeln 4 mars 2016, och i samband med den ordnas en vanttävling där man fritt kan delta med ett par vantar som man stickat i eget mönster. Kriterierna är som följer:

Vantarna görs i valfri teknik men enligt eget mönster som ej publicerats tidigare. De ska vara handgjorda och bestå av 100% ull. Vantarna ska gärna ha en liten berättelse eller ett namn. 

Den som vill delta skickar in sitt bidrag till adressen nedan senast 20 februari. Vill man ha tillbaka vantarna bifogar man ett frankerat kuvert. Hmm, jag har redan en idé på en vante jag skulle vilja delta med... Måste fila lite på design, mönster och teknik bara. 

11ans Hantverkscenter
Box 228
980 62 Junosuando 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar