1 april 2016

Ekologiska tyger

Denhär fantastiska listan (punkt 1-6) kommer från den ekologiska tygbutiken Linotte. Det är fråga om enkla rena tips på hur man kan göra mer ekologiska val när man köper tyg. Punkt 7 har jag själv satt till. Jag kommer att använda listan som riktlinjer när vi köper in material till syateljén på Wasa Teater, såväl som när jag gör privata tyginköp.

1. Välj material vars hela process är ekologisk, så som GOTS- och IVN-certifierade textilier. Certifieringen Öko-Tex 100 används på textilier som tillverkats av ekologiskt odlade fibrer. Håll utkik efter dessa märkningar och termer som ekologisk bomull, bambu och lin:




2. Välj närproducerat. Ekobomullens kortaste väg till Finland börjar i Turkiet. Hampa och lin odlas också i Europa.

3. Välj hampa, lin, bambu och ekobomull framom konventionellt odlad bomull. Hampa och lin är också ekologiska val tack vare sin goda hållbarhet.

4. Undvik material som behandlats med PVC.

5. Välj material som producerats av återvunna textilfibrer.

6. Välj läder som garvats med ekologiska eller vegetabiliska tillvägagångssätt.

7. Välj naturmaterial framom konstfibrer.

Originalistan finns här, detta är min översättning,

Jag har tidigare skrivit om hur man tänker ekologiskt när man väljer garn, det inlägget hittar ni här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar