16 april 2016

Korsett åt en gangster

Foto: Anna Franck

Idag var det recension om Anna Francks utställning Inga Vanliga Dödliga i Åbo Underrättelser. Min del i projektet som porträtterar makt genom sex kvinnogestalter var kläderna. (Läs mer här.)

Denna moderna gangster är Francks tolkning av Minna Canth (1844-1887), en av landets mest kända realister, författare och journalister som främst skildrade kvinnors och arbetares situation. Hon porträtteras här på Replotbron med tre assisterande kostymnissar. Men vem äger makten i bilden? 
 I recensionen av Johanna Bruun (Kvinnorna som historien glömde, Åbo Underrättelser 14 april 2016) kommenteras att de starka kvinnorna i bilderna trots utställningens budskap porträtteras i klassisk kvinnlig form med röda läppar och smala midjor. Jag citerar Bruun:

"”Kvinnorna är iklädda korsetter men enligt en estetik nästan helt befriad från nostalgi. Bildernas kvalitet och de tydligt arrangerade scenerna för dem långt ifrån dammiga historieböcker och påminner snarast om något ur en Tarantino- eller Marvelfilm. Kläderna är vackra och tillsammans med sminket och ljussättningen framträder en renodlat glamorös bildvärld. Den här estetiken för tankarna till reklam- och damtidningsvärlden vilket skapar en tydlig kontrast till temat. Samtidigt framträder en rätt klassisk bild av den sexualiserade kvinnan med röda läppar och framhävda kurvor, vilket känns ganska malplacerat och desto dammigare med tanke på utställningens syfte.”"

Att porträttera kvinnorna i korsett var ett medvetet val från Francks sida, en del av hur makten skulle framhävas, något motstridigt. Det är en lek med makten som också kläderna ger bäraren - eller tar ifrån henne. Uppenbarligen har recensenten reagerat på korsetterna, och reaktion är alltid bra. Syftet med konst är i många fall att föda en eftertanke och reaktion hos betraktaren. Och konstnären kan aldrig till fullo välja vad betraktaren kommer att se, långt mindre vad hen kommer att tänka och känna. 

Foto: Anna Franck
Jag älskar korsetter. Det roligaste med denhär korsetten är raden av gamla gardinknäppen i metall som pryder decolletagets sweetheartlinje. De för mina tankar till patronbälten, och därför är de en del av gangsterns korsett. Hennes look och bildens färgvärld för tankarna till bruna femtiotalsnostalgi. Sweetheartskärningen, slipsen, den lilla puffärmen med manschetter, tyget som är resterna av gamla herrskjortor - dräkten är full av fragment ur det som uppfattas som manligt respektive kvinnligt. Men här sitter ingen femtiotalshusfru på huk. Här sitter en stenhård person, det avslöjar blicken i Mecki Ruokolahtis ögon. För make up och hår står Sabina Segerström. 

Detalj ur foto av Anna Franck.

Anna Franck ställer ut fotografierna i Inga vanliga dödliga på galleri Brinkkala i Åbo mellan 18.3 och 17.4 2016. Söndagen 17.4 kl 14 samtalar hon med historikern Ann-Catrin Östman om kvinnor, makt och genus genom tiderna på nämnda ställe. 





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar