3 november 2015

Återbruka mönster




I handarbete går det mode och trender som i allt annat. Vem har inte sett trasmattesockan vina förbi på sociala medier och bloggar på sistone? En googling visar att den hängt med i snart ett halvår. För min del är trasmattesockan ännu oprovad, och det har förstås att göra med att jag hellre mönstrar själv än låter slumpen avgöra. Enkelt är det förstås om man bara vill sätta sig och slösticka framför teven att ha självmönstrande garn, så kanske någon gång blir det av...
 Men, för den som söker planerade mönster att använda här och var på sockskaft med mera, så är, som jag tidigare nämnt, gamla vävda alster utmärkta inspirationskällor. Från vävda textilier kan man återbruka mönster både till stickat, flerfärgsvirkat och broderat. I dethär inlägget visade jag mina första väggranesockor. Sedan dess har jag tagit för vana att alltid knäppa en bild med telefonen när jag ser gamla väggranor, vilka man hittar titt som tätt på loppisar. Samma sak kan man förstås göra med mattor, dukar, handdukar, osv. Mönstret nedan har en rapportbredd på åtta maskor. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar