8 januari 2016

Färga med gurkmeja, del 2


När doften av gurkmeja sakta börjat ge med sig och garnen sköljts, hängts på tork och ullgarnet dessutom efterbehandlats, har vi äntligen ett resultat av gurkmejaexperimentet. Ett ypperligt sådant.


Såhär såg det ut i själva färgbadet. Jag använde 2 msk gurkmeja och 2 liter vatten till 50 g garn (bomull och ull), enligt receptet i boken Naturlig färgning: Mat och kläder i ett kretslopp av Lina Sofia Lundin. Först lät jag gurkmejan puttra i 20 minuter, sen sänkte jag värmen i badet till 90 grader, värmde materialet till motsvarande temperatur och lade ner det i färgbadet. Äh, vem skulle det där lura? I ärlighetens namn var temperaturerna enbart uppskattningar, jag använde inte någon termometer. 
 I en timme behöll jag badet hett och sedan fick garnen ligga i över natten och svalna med badet. Följande dag sköljde jag dem upprepade gånger tills vattnet var nästintill klart. Ullgarnen åkte i ett efterbad med ättika. Ättikan stänger fibrerna på ullen och gör så att färgen bibehålls bättre. Bomullen fick ingen efterbehandling. 
 Ett tag undrade jag över huruvida garnen efter färgning borde tvättas eller inte. Många rekommenderar att man tvättar garnen med ett ph-neutralt tvättmedel efter att de sköljts, men Lundin uppmanar att vänta med tvättandet ett par veckor och låta färgen sätta sig ordentligt i lugn och ro. Tack och lov kan jag presentera resultaten innan dess, här kommer de:


Bomullsgarnet med den märkvärdiga orangea tonen gick från smyglaxorange till härligt apelsinfärgad. Ett lyckat resultat helt klart, väldigt jämn färg blev det också. Synd att jag färgade så liten härva.


Den blaskiga innerbanangula bomullen fick en kraftig grundfärgsgul ton. Snyggt, tycker jag.


Som ni ser på bilden ovan tog det naturvita ullgarnet åt sig en betydligt orangeare ton än bomullen. Ullgarnet är tredje uppifrån på bilden. Den lilla gråa härvan som jag hoppades skulle få en lite skum grönaktig ton blev inte alls som jag trodde utan bara lite tråkigt smutsgulorange... Helt klart sämst i gänget, mätt med min smak. Men hur smaken delar sig är väl bekant för var och en. Till vänster i bild ursprungsmaterialet, till höger resultatet efter färgning med gurkmeja. Uppifrån räknat bomull, bomull, ull, ull.









Inga kommentarer:

Skicka en kommentar