22 december 2015

Flugvirkning



Fattas en julklapp? Ännu hinner du fixa det. Oberoende om mottagaren är kille eller tjej, vuxen eller barn, sätt dig ner och virka en rosett så är saken klar. En enkel liten accessoar som alla kan använda. Under hakan, i håret eller som brosch.

Den grå rosetten är lilla ungens allra första fluga. När han bar den var han bara drygt tre veckor gammal, nu är han redan fem månader. Till en så liten figur gick det jättesnabbt att virka en rosett. Den är gjord i grått bomullsgarn med fasta maskor och nedtag i bakre maskbågen, virkad runt som en cylinder. Efter att jag fäst trådarna veckade jag cylindern på mitten och virade några varv av garnet runt mitten och fäste. Gör man en större rosett kan man virka ett omtag, men till en tre veckor gammal snubbe blir det alldeles för bökigt. Något som också blir bökigt när man har att göra med så små och smala halsar är att ha ett band som fäster flugan runt halsen. Därför skippade jag det och sydde helt enkelt fast flugan ovanpå översta knapphålet i skjortan, men lämnade en liten öppning så att knappen ändå kunde knäppas. Och skjortan ja, inte för mitt liv kunde jag hitta vare sig färdiga kragskjortor i butiken, på loppiset eller ens ett mönster till en skjorta i storlek 56 bland mina mönstertidningar. Så det blev till att gradera om ett Ottobre-mönster från 68 till 56 och sy en pytteskjorta av ett italienskt supertunt bomullstyg som jag hade liggande. Ska man vara fin så ska man.


Till en fluga i större storlek virkar man ett band att fästa den runt halsen med och en ögla samt en knapp. Gör man en brosch syr man fast rosetten på en broschnål, och ska den användas i håret fäster man den på ett hårspänne eller en hårsnodd.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar