24 juli 2016

Makramé och keramik


Makramé har länge fascinerat mig och jag drömmer om att ha tid att skapa både små smycken och stora draperier i tekniken. Gunborg Enbär är en som har både tid och fingerfärdighet, i fredags visade hon makraméteknik och sina smycken på Hantverkarboden i Jakobstad


- Mitt vanliga arbete är så enformigt att jag behöver ha något roligt att handarbeta med på kvällarna, säger Gunborg. 

Men enformighet kan utnyttjas, som en äkta kreativ själ jobbar Gunborg med skissblocket i fickan och skapar och planerar i tankarna under dagen. På kvällen föds smycken i hennes hobbyrum. Det är makramé och keramik som ligger henne varmast om hjärtat för tillfället.

- Men jag jobbar också med silverlera och bronslera, berättar Gunborg, jag är en mångsysslare som vill ha variation i mitt hantverk. 


Gunborg knyter helst makramé av hampagarn och vaxat lin- eller bomullsgarn.

- Vaxet gör att knutarna hålls på plats och blir fasta, tipsar Gunborg, visst går det att knyta av blankare material också, men till exempel nylon glider väldigt lätt och resultatet blir då ojämnare.


Makramé knyts med arbetet spänt. Gunborg använder en tygöverklädd skiva som går att sticka nålar i för att spänna fast sina smycken under knytningen. 

- Det är inte styrox, men något liknande lite stabilare material, berättar hon, men man kan ta vad man hittar och experimentera. 

En kreativ själ vilar sällan, överallt har man sina skapartankar med sig. Gunborg skapar sina egna smyckesmodeller och gör också egna keramikknappar till smyckena. Hon stämplar ytan på knapparna för att få en levande struktur. 


- Pärlorna köper jag, men det är svårt att hitta pärlor med tillräckligt stora hål för att makramégarnet ska gå igenom, suckar Gunborg, jag beställer på nätet från samma ställe som jag köper mina garn. Då vet man att man får material som lämpar sig för ändamålet. 



Gunborg hittar också mycket inspiration på nätet. 

- Det finns många bra instruktionsvideon om makramé på youtube, tipsar hon, väldigt mycket är på spanska men de är så tydliga att det inte gör något att man inte kan språket, man kan ändå lära sig tekniken därvia. 

Kurser i makramé är också återkommande, men för den som vill testa redan nu kan Gunborg förutom youtube-videon också rekommendera några böcker.


- Making Beautiful Hemp & Bead Jewelry av Mickey Baskett har tydliga bilder på hur man ska knyta, och i boken Macramé - Fashion accesssories & jewelry av Sylvie Hooghe hittar man många vackra smycken att inspireras av.



Man kan hitta Larsmobördiga Gunborg Enbärs smycken av makramé, keramik, silver- och bronslera på facebook på sidan GE-smycken



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar