28 juli 2015

Kändiskatter som mjukisdjur, del 2: Pusheen



Här har det varit lite paus emedan sonen föddes för 11 dagar sedan. Man tror att tid är något som ska existera även efter att barnet är fött, men så är inte fallet. Tid är ett minne blott.
 Att sy Simon's Cat som mjukisdjur blev ett startskott, nu vill jag skapa alla kändiskatter åt lille Måns. Gärna ekologiska, och förstås så lika originalen som möjligt. Näst ut var Pusheen




På pinterest hittade jag en länkt till ett mönster, men man bör alltid vara skeptisk till gratismönster har jag märkt. Det krävde en del ändringar innan det fungerade, både vad gäller proportioner och konstruktion. Sidostyckena har fel längd, så kolla dem noga om ni tänker sy en likadan katt. 
 Material blev två par gamla yllebyxor i olika toner av grått. Till svansen sydde jag först en randig bit och klippte svansen rak för enkelhetens skull. Pusheen har i sin originalform helt rak svans, men kanske något kortare än denna. Ränderna i pälsen klippte jag ut i det mörkare grå tyget och applicerade fast med en tät mellanbred sicksack. Det krävde förstås att man först sydde på kantbitarna till viss del. Munnen broderade jag med svart bomullsgarn och som ögon sydde jag på två knappar som på avigsidan är förenade med en träns för att de inte ska kunna lossna. Läs om hur man gör den tränsen här


Det som fattas är ännu morrhåren, men jag hade inget läder hemma för tillfället, tänkte att de kanske blir bäst i läder, eller möjligtvis i vadmal som inte rispar. Som stoppning använde jag klippta småbitar och remsor av återbrukat ylle- och bomullstyg. Trassel vore ett annat bra stoppningsalternativ om man vill undvika polyester. 
 Näst ut blir kanske Grumpy Cat eller Nyan cat.

2 kommentarer: