15 maj 2016

Moderna väggranor


Vi håller på och färdigställer de sista ytorna i vårt hus och snart blir det dags för inflyttning och inredning. Mycket kala väggytor och öppen planlösning, som många hus har idag, såväl äldre som nyare, ger en rätt otrevlig ljudatmosfär. Kakelgolv och betong gör att ljudet studsar riktigt hårt och skapar eko som ringer i öronen. Ett sätt att mjuka upp atmosfären och akustiken är att införa textilier i hemmet. Men det ska inte vara några fjuttiga chiffonghängen utan rediga grejer. Stoppade möbler, tunga gardiner med mycket veck och skrymslen, tjocka mattor och stora textila väggbonader lättar upp stämningen och akustiken betydligt.
 Jag avskyr gardiner. Allra helst skulle jag leva helt utan gardiner, men för husfridens skull jobbar jag på att hitta några modeller som tilltalar mej. Makramé vore underbart, och säkert hjälper det litegrann mot jobbigt eko, i alla fall mer än vad en slät och rak panelgardin eller en tunn voilégardin gör. I makramén finns flera mysiga skrymslen för ljudet att studsa omkring i.

Uråldrig väggrana fotograferad på Rackstadsmuseet.
Textila väggbonader i all ära, men det känns inte jätteangeläget att ta in en gammal rana från sjuttiotalet, inte heller en ännu äldre rana i form av t.ex. ett granntäcke även om jag gillar att ta vara på det uråldriga. Det som däremot känns jätteangeläget är moderna väggranor som utvecklats från gamla. Visst är det fantastiskt när någon korsar en gammal teknik med något som känns ultramodernt och resultatet på något vis blir alldeles obeskrivligt självklart och helt rätt. Det gillar jag skarpt. En av dessa väggranor får mycket gärna flytta in hos oss. Naturmaterial, ylle, trä, lin och bomull, geometriska former, kontraster, djup och rymd, mjukt mot hårt, tjockt på tunt. Så fantastiskt fint att jag genast vill ha en väv (fast det vill jag minst en gång om dagen) eller åtminstone vill lämna in en beställnign hos en vävkunnig - jag har mina kontakter.


Inspirationsbilderna och ännu flera sådana finns på min pinterest-tavla Weaving där man ockå hittar bildkällorna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar