30 juni 2016

Hantverk i inredning


Vi har precis flyttat till vårt hus. Det betyder inte att huset är färdigt, eller att varje taklist och golvlist är på plats. Tvärtom, det är långt ifrån färdigt, men vi är inne och det är det viktigaste. Tapeterna är på plats, väggfärgen, kaklet (nästan allt), golvet under våra fötter och taket över våra hjässor. Nu är det dags för piffet (och kakelfogarna och listerna och att måla fönsterkarmarna och tusen andra saker -men också piffet). Där vill jag slå ett slag för att lyfta fram hantverk och handarbete, i inredningen. Förutom i virkade plädar och kuddar i lappteknik och sådant, jag vill lyfta fram själva verktygen. Gamla vackra hantverksredskap som kanske inte används så ofta längre, men som man lätt kommer över för en billig peng och som man lätt kan förändra till moderna inredningsartiklar. 


Här har vi en rad gamla flagabräden. Supersnygga blir de med lite svart sprayfärg. Det är enkelt och snabbt och med ekologisk sprayfärg är det miljövänligt också. Utmärkt återbruk. Men, dethär är alltså fråga om sextio-, sjuttio- och åttiotalets flagabräden, inte de rikligt dekorerade från slutet av 1800-talet. De ska man låta bli att spraymåla eller pilla på överhuvudtaget. Dehär pimpade flagabrädena ska jag hänga på väggen bara jag kan besluta mig för vilken av väggarna som ska få äran.


Ett betydligt mer tidsödande projekt är min lampa som jag gjort av en nystkrona. Men ack så jag gillar den. Nystkronan var helt obehandlad, som de ofta är, men jag har betsat den teakfärgad på "insidan" och målat utsidan vit. Knoppen nertill är från en gammal hylla, textilsladden och lamphållaren från Lundagård. Ni får ursäkta mina något korniga bilder men det är faktiskt mitt i natten när jag skriver detta och fotograferingsljuset är inte det bästa. 


Sen vill jag avsluta med ett litet broderat tips innan jag går och lägger mig. Ett fint ordspråk som jag tycker är viktigt att minnas när inspirationen faller på. Skynda dig medan du har lust. Godnatt.

Detalj av broderiet Livets träd av Yvonne Andersson



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar