25 oktober 2015

Babyvantar med chevronmönster


Allt sedan jag skrev inlägget om hemligheten bakom superwashbehandlat ylle har jag letat nya favoritgarner. Tidigare stickade och virkade jag mycket i Gjestal Maija, det är sådär lagom tunt så man kan klämma in många maskor på små mått och följaktligen mönstersticka med mycket detaljer. Sedan började jag höra rekommendationer om Drops garner från flera håll och testade på några olika kvaliteter, bl.a. Karisma som är betydligt grövre än Maija. Den stora färgkartan hos Karisma tilltalade mig, men nu har jag alltså letat vidare för att hitta ett garn som inte är superwashbehandlat. Och det verkar som om jag hittat det.


Mitt nya favoritgarn är Lima, också det från Drops. Det är 70% ull och 30% alpacka och alldeles sådär underbart mjukt som man vill att ett yllegarn ska vara. Testprodukten blev ett par vantar till bebisen i kontrastrikt chevronmönster i egen design och mönster. Han gillade genast sina nya vantar och provade ivrigt smaka på dem. 



Nedan följer mönstret i två storlekar för er som vill sticka likadana tumlösa babyvantar. Till en tre månader gammal bebis passade den mindre storleken perfekt. 


Måns chevronvantar

Vantarna stickas i garnet Lima från Drops på strumpstickor nr 2,5. Svart nr 8903, vitt nr 0100. 

Lägg upp 32 (36) m med svart. Fördela maskorna jämt på 4 stickor.

Skaftet stickas i ribb med 2 rm, 2 am. *Dock stickas första varvet vid färgbyte med enbart räta maskor för att få tydliga ränder
6 v svart
3 v vitt*
3 v svart*
3 v vitt*
3 v svart*

Från och med nu stickas slätstickning.

1 v vitt
På följande v ökas 1 m i sista m på varje sticka genom att man stickar 1 m i främre och 1 m i bakre maskbågen. Maskantal 36 (40).
Sticka enligt diagram. Diagrammet upprepas 5 (6) gånger.
Nästa v och alla därpå följande v stickas vita. 
Sticka ihop 2 m till 1 m, *sticka 2 m, sticka ihop 2 m till 1 m* upprepa tills 1 m återstår. Flytta varvets sista m till sticka 1. 
Nästa v: sticka ihop 2 m till 1 m, *sticka 1 m, sticka ihop 2 m till 1 m* upprepa tills 1 m återstår. Flytta varvets sista m till sticka 1.

Fortsätt från och med nästa varv att *sticka ihop 2 m till 1 m* och upprepa tills 4 m återstår. Dra garnet igenom maskorna och fäst alla garnändar på avigsidan.

Copyright Ina Nordberg. Använd på ett schysst sätt, tack.












2 kommentarer: