24 oktober 2015

Tivolihimmel


Puh, min kreativa energi äter upp mig om den inte får komma ut. Jag mutade både maken och sonen idag för att få tid till att sätta ihop en himmel av papperssugrör, med inspiration av att man i helgen har en himmelikurs i Pedersöre MI


Det blev en riktig tivolihimmel, färgglad och annars glad, perfekt att hänga ovanför bebisens skötbord (eftersom min broderade tvättbjörn då aldrig verkra få nåt sällskap). Denhär himmeln är av klassisk modell, och består av sex mycket enkla basformer som vardera ser ut som på bilden nedan. Fem är lika stora, och den sjätte tre gånger så stor som de övriga. 


Materialet i klassiska himmlar är som bekant råghalm, men i denna lekfulla version är det papperssugrör. Sugrören var 19,5 cm långa och till de små formerna klippte jag varje sugrör i tre lika långa delar. Den stora formen består av hela sugrör. Nedan följer en enkel beskrivning i bilder på hur man sätter ihop en basform. 


Tolv lika långa rör behövs, samt en nål, gärna en himmelnål, och tråd. Jag använde lintråd.


Tre rör skapar den första triangelformen. 


Två rör till och formen består av två trianglar.


Två rör till ger dig tre trianglar. 


Fortsätt på samma vis tills fem trianglar ligger på rad. Du har nu använt 11 rör.


Det tolfte röret träs på och sammanbinder den sista triangelns övre spets med den förstas dito.


Trä upp nålen till en av de fortfarande lösa triangelformerna och sammanfoga dessa. Fortsätt på samma vis tills du har önskat antal former, i mitt fall totalt fem små och en stor. Sammanfoga till en klassisk himmel eller i önskad form.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar