17 oktober 2015

Fröken räv


Den platta katten har fått en kompis, låt mig presentera fröken räv. Även hon är gjord av yllerester, stoppad med sitt eget restmaterial i form av yllespån. Svanstippen består av en bit äkta rävpäls. Nu känner jag förvisso inte till rödrävens anatomi desto mera, men jag ser ju jag, liksom säkert ni, att denhär svanskonstruktionen snarare borde höra hemma på en ko. Nåväl, det gör den inte nu, när principen är snabba ryck, barnet växer snart ur hela babygymsåldern. Och jag hade ingen röd eller orange pälsbit tillhanda, så då fick det bli en lite koaktig svans. Jag använder inga mönster här, utan klipper ut på fri hand och ser hur det blir.


De här djuren ska alltså småningom samsas i ett babygym i trä som min man håller på och filar ihop. Det kommer, liksom de dinglande leksakerna, att vara gjort i restmaterial. Fyra smala björkribbor (ja, det heter ribba på finlandssvenska) och ett kvastskaft är materialet till själva gymmet, och inspirationsbilden hittar ni här.
 Nu verkar det däremot så som om det finns flera i hushållet som är intresserade av att få lite dinglande leksaker. Katten Sigur ser rätt så längtansfull ut när han spanar in fröken räv och plattkatten.


1 kommentar: