25 februari 2016

En syster till Siv


Fladdermusen Siv, den plastfria prasselleksaken i återvunnet material, blev en hit här hemma - efter ett tag. Den allra första reaktionen från bebisens sida var genuin skräck när Siv kom fladdrandes, men innan han hann drämma till med ett vrål lyckades jag övertyga honom om att hon är jättesnäll, och det tog skruv. Numera är hon en favoritleksak. 


Siv har fått en liten syster, Ritva. Ritva ska i helgen flytta hem till en liten bebis som ska få henne i doppresent. Hoppas de ska trivas tillsammans. Ritva syns här i förgrunden och Siv längre bak. Eftersom jag sydde Siv utan mönster var jag tvungen att göra ett nu när jag fick beställning om att dublicera henne, helt enkelt genom att drapera mönsterpapper ovanpå henne och rita av Lite olika blev de, men det får syskon vara. Man ser tydligt släktdragen ändå.


En liten informationslapp får Ritva med sig till sin nya ägare. Där finns tvättråd och info om vad hon är gjord av. Materialet är 99% återvunnen bomull, för denna gång använde jag remsor av gamla t-shirts som stoppning. Siv stoppades i tiderna med ylle. 1% står för övrigt material, ögonen som är av restbitar av vadmal och 100% ylle, och prasslet inne i vingarna som är bioplast gjord av majs. 


En mugshot på Ritva innan jag slår in henne för leverans. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar