29 maj 2015

Garngraffiti i Aspegrens Trädgård


Imorse besökte jag Aspegrens Trädgård i Jakobstad och förvånades över att äpplena redan dignade på träden. Men när jag kom längre in i trädgården insåg jag att jag gick mitt i en textilkonstutställning. Träden hade blivit utsatta för garngraffiti av Konstföreningen Artis. Äpplena var således inga riktiga äpplen utan små mattrasenystan som textilkonstnären Eivor Nybäck gjort. Verket kallas "Malus ite".


Nästa träd var inspunnet i ett orange virkat nät, och längs stammen hade en eldfågel byggt små bon att sätta sina ägg i. Bakom verket "Eldfågeln" står Ulla och Maya Källman. 


Ett träd var klätt till brud i skira spetsar. "Malus perma" av Eivor Nybäck. 


I trädgårdens mest grönskande hörn hängde "Virket", ett konstverk där över 40 hantverkare deltagit genom att virka och sticka fritt enligt en given färgkarta. "Virket" var en del av projektet Handante som pågick i Pedersöre under 2014. Det turnerade runt till olika syjuntor och kafferep och växte efterhand.


I det sista trädet cirklade enorma getingar runt sitt bo i "Apis melliflora", gjort av Eivor Nybäck.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar