19 maj 2015

Trasmattslängtan

Gammal sommarmatta vid Halmens hus i Bengtsfors.
Ibland får jag en sådan galen lust att väva. Trasmattor som ger snabba resultat. Just nu är inget vidare läge, stötiga rörelser är inte att rekommendera. Men jag skulle så gärna vilja ha en ny pastellmatta till sommarstugan, i femtiotalsfärger, en riktig klassiker. Och mammas vävstol står tom på vinden. 

Trasmattor på rad och i kö.
Den annalkande ledigheten skulle vara ett ypperligt tillfälle också, men nej, jag får vänligt vänta. Kanske någon liten invecklad väv istället, en liten bordsväv där det utöver ränning och inslag finns en komponent till, så trådarna löper från tre håll... Men det är inte exakt så inspirationen ser ut just nu. Just nu skulle det lämpa sig med ränder.

Maj-Britt Engströms vävda Dagboksbilder.
Man kan förstås göra som Maj-Britt Engström i utställningen Dagboksbilder (2014) och väva en liten bit om dagen tills man har 365 randiga små dagboksinlägg. En fantastiskt fin idé och samling, som sedermera sålder bit för bit och splittrades.
 Eller dockhusmattor. Om jag skulle ta o väva en miniatyr av min sommarstugematta i dockhusmodell, tills vidare. Den kunde samtidigt fungera som provlapp...

Maj-Britt Engströms vävda Dagboksbilder.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar