9 september 2015

Isländsk stickning med rosor, del 2


Mönstret till den islänska rosen är klart. (I dethär inlägget introducerade jag tekniken isländsk stickning med rosor.) Grejen med denhär typen av intarsiasticking är att alla varv stickas räta, det är alltså fråga om intarsia i rätstickning till skillnad från i slätstickning som är det vanliga. Nämnas bör att arbetet ändå får en rät- och en avigsida, eftesom garnkorsningarna blir synliga på ena sidan liksom färgbytena blir "aviga". (Läs mer om tekniken intarsiastickning här.) Det som fascinerar mig är det pixliga, rutiga mönstret som uppstår, och det uppstår för att varje "färgruta" består av fyra maskor. Detta kan man urskilja i diagrammen, där jag delat in varje färgruta i fyra rutor som motsvarar hur många maskor man stickar. 

Den gula färgsättningen ska jag testa i mina växtfärgade garner. Den kan dock bli lite mjäkig emedan färgerna går så ton i ton, kanske blir mönstret väl svårt att urskilja... Därför gjorde jag också en färgsättning med mera kontrast, den nedan i marint, mint, korall och vitt. Nu återstår själva stickandet då. Att virka med en bebis vid bröstet går bra, man har god koll på en enskild virknål, men det är värre med stickning, jag vågar nog inte veva på med stickorna med Måns i famnen. 


Programmet jag använder heter Corel Draw X5, där ritar jag både diagram som dessa och mönster till kläder och gör även gradering. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar