7 september 2015

Sockor som välkomstgest



Idag fick jag en inbjudan på facebook till ett riktigt fint projekt. En väninna bjöd in mej att delta i ett sockprojekt ordnat av Yhteismaa, vid namn Kudo villasukat turvapaikanhakijalle, dvs. Sticka sockor till asylsökande. Nu vill jag uppmana alla er andra att också delta i projektet, inga fötter ska behöva frysa i vårt välbärgade land. Deadline är 31.12.2015.

Kort om projektet och hur man går till väga för att vara med och hjälpa:

Sticka ett par sockor i valfri stil, färg, och storlek. Sticka dem med kärlek. Det finns behov av alla storlekar, såväl sockor till småtassade bebisar som till storfotade vuxna och allt däremellan. Sockorna ska helst vara maskintvättbara.

Fäst ihop sockorna med en garnända, fäst samtidigt en liten lapp med en hälsning till mottagaren, t.ex. på engelska och ditt modersmål. Skriv t.ex. "Sockor stickade av ditt namn. Välkommen till Finland." och på andra sidan "Socks made by ditt namn. Welcome to Finland."

Skicka sockorna till närmaste Röda Korset-central, märk kuvertet med "Villasukat turvapaikanhakijalle". Röda Korset vidarebefordrar sockorna till mottagarna. Det går också att lämna in sockorna direkt till centralen. Adresserna finns på projektets facebooksida, där hittar man också mer information. 

Nu ska jag börja på med mönstret till min isländska ros. Jag har valt ut fyra växtfärgade garner att göra en provlapp av. Uppifrån från vänster är de färgade med morot, anetto, krapp och lökskal.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar