28 mars 2016

En liten påskhare




Lagom till påsk sydde jag en mössa åt min lilla påskhare. Yttertyg i smalrandad manchester, någons gamla resttyg som jag hittade på ett lokalt loppis. Valkat yllefoder av en blå stickad tröja, även den från loppis.  Maskintvätt i 40 grader tillsammans med några handdukar gjorde att den valkade precis lagom mycket, jag fick ett smidigt men varmt ylletyg. Till öronfoder slaktades en bit bomullslärft som mamma en gång börjat brodera en julbonad på, men som ingen orkade varken ta i eller se på längre. Återbruk från början till slut. 



Lilla påskharen åkte pulka i vårsolen och tyckte mössan var alldeles förträfflig. 



Här är mönstret, mitt eget. Den större storleken passar för huvudomkrets 46-48, den mindre 42-44. Gummiband baktill och längs framkanten håller mössan tät kring öronen. Rutorna motsvarar 1x1 cm. Skriv ut mönstert och förstora till rätt mått. En sömnadsbeskrivning följer inom kort. 


Så här roligt var det att åka pulka. Sen fick den trötta påskharen gå och lägga sig i vagnen. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar