13 mars 2016

Sticka prickar




Syjuntor och stickjuntor har alltid intresserat och fascinerat mig. I mitt barndomshem hölls nu som då junta på tisdagskvällarna, mest kvinnor från grannskapet deltog men också mammas släktingar och vänner från längre håll. Jag har tagit med mig hennes tradition och har numera en egen juntagrupp. Vi träffas oregelbundet men gärna och juntan har även en förlängning på facebook i gruppen Online stickcafé/garnloppis Österbotten där betydligt fler ryms med. 
 Ungefär varannan vecka presenteras ett tema i online-gruppen. Det aktuella temat är prickar och därför blir det prickar (eller är det bollar?) på mitt pågående stickprojekt som ska bli en ny mössa till den alltjämt växande bebisen. Mönstret är enkel flerfärgsstickning i två färger per varv och kan varieras i det oändliga med färgbyten för varje prickrad. Grått blir det här, men en regnbåge hade blivit minst lika fint. Rapporten ser ni nedan för den som vill sticka prickar/bollar på sockor, mössor, vantar, tröjor, grytlappar... De passar både här och var. 
 Ibland brukar jag fundera var gränsen går - när prickar blir till bollar? Beror det på hur stor yta prickarna fyller i förhållande till bakgrunden? Eller kanske hur glest de sitter eller är det själva storleken som avgör? Det är ett evigt dilemma men rätt så roligt att undra över. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar