7 mars 2016

Makraméspets



Spetsföljetongen börjar lida mot sitt slut, men än finns det godbitar, näst ut är makramé. Jag har letat en god stund bland mina bilder, och jag har massor av handarbetsbilder, utan att hitta en endaste makramébild. Därför illustreras inlägget av en flagglina, makramé kan nämligen bindas av alla möjliga och omöjliga sorters band, rep och linor.
 En del anser att makramé inte är någon spets, men till dem sällar inte jag mig. Som jag nämnde i förrförra inlägget i spetsföljetongen, det om fransspetsar, anser jag och många andra att en spets är ett genombrutet textilt material som skapar ett mönster av trådar och luft. Beskrivningen fungerar på makramé liksom på andra spetstekniker.  Makramétekniken härstammar från utdragsspetsar. Tekniken var populärt i Europa under 1800-talet, en kort tid vid förra sekelskiftet och hittade åter sin publik vid 1960-talets slut. Makramé baserar sig på några grundknutar som kan kombineras på hundratals olika sätt. Med grovt eller fint garn kan man variera makramé i det oändliga. Till de enklaste arbetena är det enda arbetsredskap som behövs förutom garnet händerna. I materialväg fungerar allt från traditionell bomull, lin och ull till hampa, jute, läder och en rad olika konstfibrer. Alla snören, rep och band är goda nog att testa. Ett tips är dock att inte satsa på snören som väldigt lätt glider upp i knutarna, t.ex. nylonsnören.  På pinterest har Pedersöre MI en hel samling av inspirerande makramébilder, ta en titt vet jag. Smycken, väskor, hela plagg, gardiner, draperier, gungor, amplar och till och med stolsitsar är några exempel på produkter som blir väldigt vackra i makramé. 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar